پرعیارسازی در جریان سیالات

در مقاله های قبل با انواع کانی ها و مراحل تغلیظ آشنا شدیم.گفتیم که چگونه مواد معدنی برای استفاده در زمینه های مختلف از جمله صنعت فرآوری می شود و روش های مختلف تغلیظ و کانه آرایی را بیان کردیم.

یکی از روش‌های بیان شده، پر عیار سازی در جریان سیالات بود که قصد داریم در این مقاله بیشتر به آن بپردازیم و با تجهیزاتی از قبیل جیگ، مارپیچ فرآوری، هوی مدیا و … که در این روش‌ها به کار می‌روند آشنا شویم.

پر عیار سازی در جریان سیالات

یک فرض نسبتا محال این است که مواد معدنی ناخالصی نداشته باشند و برای استخراج و استفاده در صنعت نیاز به فرآوری و پرعیارسازی نباشد. پس مسقیماً و بدون صرف هزینه فرآوری مورد استفاده قرار میگیرد، که این بهترین حالت ممکن است  ارزش خاک با پول برابر می شود  چه چیزی بهتر از این.

ولی در واقعیت معمولاً اینطور نیست و مواد استخراج شده همیشه میزان قابل توجهی ناخالصی دارند و در اکثر مواقع وجود این ناخالصی ها و باطله همراه، عیار ماده معدنی را به اندازه ای کم میکند که بدون عملیات فرآوری و پرعیارسازی ارزش اقتصادی مورد نیاز را ندارند.اما این روش های فرآوری چی هستند را در ادامه می تونید بخونید.

یکی از روش های فرآوری ، پرعیار سازی در جریان سیالات است که به سه روش انجام می‌گیرد.

  • پرعیارسازی مواد معدنی در جریان قائم
  • پرعیارسازی مواد معدنی در جریان افقی
  • استفاده از جریان مارپیچی

پرعیارسازی مواد معدنی در جریان قائم

جدایش با استفاده از جیگجیگ دستگاهی است که برای جداسازی ذرات با ابعاد نسبتا درشت طراحی شده است .با توجه به اینکه ذرات توسط سرندها قبل از ورود به مراحل کانه آرایی از لحاظ ابعاد دسته بندی میشوند، لذا مواد ورودی به جیگ ها دسته بندی سایز( از لحاظ قطر و ابعاد ) دارند و هر چه این دسته بندی دقیق تر باشد عمل جیگ و کانه آرایی نتیجه بهتری دارد و محصول حاصله خالص تر است.

جیگ ها یک محفظه با کف مشبک توری دارند که مواد معدنی در داخل محفظه آنها ریخته می شود و سپس آب از لابه لای مواد معدنی جریان پیدا می کند و در نتیجه مواد به صورت ذراتی معلق روی شبکه و یا توری به شکل طبقاتی برحسب وزن مخصوص قرار میگیرند. لذا ملاحظه می شود که اساس کار جیگ برحسب سقوط ذرات داخل آب است.در مورد جیگ ذرات به صورت آزاد سقوط نمی کنند و نیز زمان سقوط بسیار کوتاه است و ذرات به صورت دسته جمعی سقوط می کنند.

طرز کار جیگ یکی از روشهای پرعیارسازی

خلاصه چیزایی که توضیح دادیم را می تونید توی چند خط پائین بخونید.

طرز کار جیگ: پرعیارسازی مواد معدنی در جیگ براساس وزن مخصوص مواد انجام میشود. همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است جیگ با استفاده از یک پیستون دوتا جریان آب ایجاد میکند. یکی جریان آب بالا رو و دیگری جریان آب پایین رو که به طور متناوب بر روی یک دسته از مواد معدنی اثر میکند و مواد را بر اساس وزن مخصوص تقسیم بندی میکند.

پرعیارسازی مواد معدنی در جریان افقی

جدایش با استفاده از میز لرزان: دستگاه میز لرزان مؤثرترین دستگاه جهت جدایش مواد با روش ثقلی است و برای مواد معدنی ریزدانه و معمولاً بسیار کم عیار اما با ارزش نظر ارزش که قابلیت پرعیارسازی به وسیله دستگاههای دیگر را ندارند به کار میرود. مصرف انرژی این دستگاه بسیار کم است از این دستگاه برای پرعیارسازی و فرآوری ذرات طلا و گاهی اوقات محصولات کم عیار دستگاه های فلوتاسیون نیز از این دستگاه استفاده می شود.

میز لرزان از یک سطح مستطیل شکل که در جهت طول و عرض دارای شیبی جزئی می باشد تشکیل  شده است. بار اولیه به صورت پالپ با غلظت کم از مواد جامد از یک گوشه آن وارد شده و بر روی میز توزیع میگردد. سطح میز توسط موانعی که معمولاً در امتداد میز هستند پوشیده شده است که ارتفاع آنها از سمت ورود بار اولیه به طرف دیگر به تدریج کم میشود به نحوی که بخش انتهایی سطح میز صاف و بدون مانع است.

اگر متوجه نشدید نگران نباشید. طرز کار دقیق این میزها در ادامه توضیح داده شده است.

طرز کار میز لرزان

مواد به صورت پالپ با درصد جامد پایین از گوشه راست بالا به وسیله جعبه تغذیه روی میز لرزان ریخته می‌شوند. جریان نازکی از  آب، توسط توزیع کننده آب که در قسمت بالایی میز لرزان واقع شده بر روی میز و مواد معدنی ایجاد می‌شود. موتور لرزاننده یک حرکت نوسانی در جهت طول میز به آن منتقل می‌کند که میز را به آرامی جلو می‌برد و سریع به عقب برمی‌گرداند.

طرز کار میز لرزان یکی از روش های پرعیارسازی

در نتیجه این حرکت دانه های جامد موجود بر روی سطح میز در امتداد طول آن به جلو پرتاب میشوند. بنابراین دانه ها تحت تأثیر دو نیرو قرار میگیرند یکی نیروی ناشی از حرکت میز در جهت طول آن و دیگری نیروی ناشی از حرکت اولیه نازک آب در امتداد بزرگترین شیب میز (عمود بر امتداد نوسان میز) برایند این دو نیرو در امتداد قطر میز از محل ورود بار اولیه است. این حرکت و نیرو باعث نوسان و در نتیجه آن جدایش دانه ها با چگالی مختلف است.

اما یک روش دیگر فرآوری با استفاده از جریان مارپیچی هست که توی یک بخش مجزا توضیح داده می شه براتون. امیدوارم از مطالب خسته نشده باشید و اگر نقصی بود توی بخش نظرات، به ما گوشزد کنید.

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید