مکانیزم‌های کاربردی در درایو تیکنر

درایو تیکنر

بروز بحران کم‌آبی در دنیا، سبب شده است که صنایع مختلف به دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف آب و بازیابی آب­‌های باطله باشند. تیکنرﻫﺎ بخشی از سیستم‌های آبگیری باطله در معادن، کارخانه‌های فرآوری و تصفیه‌خانه‌ها هستند که بر اساس ته‌نشینی، به بازیابی و تصفیه باطله خروجی کارخانجات و استفاده مجدد از آب کمک می‌کنند. پالپ اولیه از طریق لوله‌ای در قسمت مرکزی مخزن تیکنر، که انتهای آن تا حدود چند دسیمتر به داخل پالپ موجود در حوضچه تیکنر فرورفته‌است، وارد تیکنر می‌شود. در نتیجه ته‌نشین شدن ذرات جامد، در بخش فوقانی تیکنر لایه‌ای از مایع زلال تشکیل شده که به آن Over Flow یا سرریز تیکنر می‌گویند و از طریق کانالی که پیرامون بخش فوقانی تیکنر پیش‌بینی شده‌است، خارج می‌شود. ذرات جامد نیز به صورت پالپی غلیظ شده، از ته‌ریز تیکنر که به صورت مجرایی در بخش مرکزی قسمت تحتانی تعبیه شده‌است، به خارج هدایت می‌شوند. برای سهولت در تخلیه دانه‌های ته‌نشین شده، قسمت تحتانی تیکنر دارای شیب ملایمی به سمت مرکز می‌باشد.

مکانیزم مکانیکال در درایو تیکنر

می‌­توان ادعا کرد که مجموعه درایو و سیستم بالابری در تیکنر، مهم‌­ترین بخش این تجهیز می­‌باشد. به طور کلی در طراحی و ساخت درایوهای قابل استفاده در تیکنرهای حال حاضر در دنیا، از دو نوع مکانیزم مکانیکال و هیدرولیک استفاده می­‌شود که هریک مزایا و معایب خود را دارند. در درایوهای مکانیکی انتقال قدرت از موتور به چرخدنده، به صورت مستقیم صورت می­‌گیرد. این مکانیزم با استفاده از حلزون و چرخدنده و یا با استفاده از پینیون و دنده بزرگ قابل اجرا می‌­باشد.

در نوع اول، توان تولید شده توسط الکتروموتور ابتدا از طریق یک گیربکس افقی به محور حلزون و سپس از طریق حلزون به چرخدنده بزرگ و در انتها از چرخدنده بزرگ به محور اصلی وارد می­‌شود. از مزایای سیستم حلزون و چرخدنده، می‌­توان به خرابی و تعمیرات بسیار کم، وجود فیوز مکانیکی در مواقع ایجاد فشار به درایو، دسترسی آسان به داخل گیربکس جهت تعمیرات و اپراتوری ساده اشاره کرد. در مقابل راندمان پایین‌تر، احتمال خرابی بیشتر برای تیکنرهای با قطر بزرگتر و دقت کمتر در نمایش گشتاور محور اصلی از جمله معایب این سیستم می­‌باشد.

درایو-های تیکنر صدرا تجهیز مهرگان

 سیستم پینیون و چرخدنده، در  نحوه نصب و نوع دنده اصلی با نوع اول متفاوت است. در این سیستم گشتاور خروجی گیربکس از طریق یک پینیون به دنده بزرگ و سپس به محور اصلی وارد می­‌شود. این مکانیزم دارای راندمان بالاتر، قدرت ایجاد گشتاورهای بسیار زیاد برای تیکنرهای با قطر بالا و کنترل­‌پذیری بهتر نسبت به سیستم حلزون و چرخدنده، می‌­باشد. البته دسترسی به داخل گیربکس جهت انجام تعمیرات در این نوع سیستم، به راحتی امکان­‌پذیر نیست.

مکانیزم هیدرولیک در درایو تیکنر

طراحی و عملکرد مکانیزم هیدرولیک، کاملاً مشابه مکانیزم پینیون و دنده بزرگ، می­‌باشد. با این تفاوت که به جای الکتروموتور در این مکانیزم از هیدروموتور استفاده می‌­شود و انتقال قدرت از موتور به چرخدنده با استفاده از فشار مایع هیدرولیک صورت می­‌گیرد. این سیستم دارای دقت بالاتر در نمایش گشتاور لحظه‌­ای و کنترل­‌پذیری مناسب‌­تر نسبت به سیستم حلزون و چرخدنده می­‌باشد. از معایب این سیستم می­‌توان به خرابی و تعمیرات بیشتر به دلیل استفاده از تجهیزات هیدرولیک، راندمان پایین­تر، و اپراتوری پیچیده‌­تر اشاره کرد.

در نهایت انتخاب مکانیزم مورد استفاده در درایو تیکنر، بایستی با توجه به مواردی همچون قطر تیکنر، میزان گشتاور و راندمان مورد نظر و … صورت گیرد.

شرکت صدرا تجهیز مهرگان، با بهره‌­مندی از پرسنل متخصص و مجرب، ماشین‌­آلات به­‌روز و پیشرفته، تجربه و توانایی ساخت انواع درایو تیکنر به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک را دارد و آماده ارائه مشاوره و همکاری با مجموعه‌­های مختلف معدنی می­‌باشد.

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید