مقایسه تیکنر فلزی و تیکنر بتنی

از پرهزینه ترین و مهم‌ ترین بخش های اجزای تیکنر، قسمت بدنه، سازه و استراکچر آن است. متناسب با  کارخانه، خوراک ورودی به تیکنر حجم مورد نظر و پارامترهای دیگر، کارفرمایان و صاحبان صنایع انواع تیکنر با سازه فلزی و تیکنر با سازه بتنی و یا ترکیبی از آن دو را انتخاب می کنند. در ادامه مزایا و معایب هر کدام از سازه های بتنی و فلزی در ساخت تیکنر را بررسی می کنیم. اطلاعات تکمیلی و دقیقتر و مشخصات فنی تیکنرهای تولیدی شرکت صدرا تجهیز  مهرگان را می توانید در صفحه  تیکنر مشاهده نمائید.

تیکنرهای بتنی

در کل سازه های بتنی در صنایع مختلف بسیار رایج و پر مصرف هستند، این سازه ها که شامل میلگردها  و ترکیبات بتنی می باشند معمولا  به صورت یکپارچه اجرا می شوند و متناسب با بار ورودی به سازه، سازه های سبک تا بارهای ورودی سنگین را شامل می شوند، و امکان اجرای تیکنر بتنی متناسب با طراحی سه بعدی، ظرفیت و طراحی فلوشیت کارخانه، مقدار بار ورودی به تیکنر و سیستم آبگیری وجود دارد.

مزایای تیکنر با سازه بتنی

  • این سازه‌ها حساسیت کمتری در مقابل رطوبت دارند و در صورت اجرای صحیح پوشش بتن، رطوبت آسیبی به آن وارد نمی‌کند.
  • این سازه‌ها به علت اتصال تیر و بدنه و همچنین همگن بودن با فندانسیون مناسب‌تر از تیکنرهای فلزی هستند.
  • مدت زمان لازم جهت اجرای سازه بتنی برای تیکنر، بر خلاف تصور، بسیار کمتر از سازه فلزی است.
  • اجرای سازه تیکنر بتنی نسبت به سازه تیکنر فلزی نیاز به تخصص، مهارت و نظارت کمتری است، با این وجود در هنگام اجرا نیاز به تائید و نظارت کارشناس بتن آزمایشگاه بتن دارد.
  • عمر بالاتر و نرخ تخریب کمتر سازه بتنی از مزایای سازه تیکنربتنی است اما در صورت تخریب و فرسایش فرآیند ترمیم و بازسازی و تعمیر سخت تری دارد.

معایب تیکنر با سازه بتنی

  1. دسترسی محدود به محدوده زیر تیکنر که فقط به اندازه راهرو ها جهت جابجائی پمپ های زیر تیکنر است.
  2. بی ارزش شدن سازه در صورت کارائی تیکنر در نگاه بلند مدت
  3. در صورت نیاز به استفاده از افزودنی های ملات از جمله چسب، پلیمرها و ملات مقاوم به اسید، هزینه بالای متریال ضد اسیدجهت بعضی پالپ های اسیدی
  4. زیبائی ظاهری کمتر از تیکنر فلزی

تیکنرهای فلزی

مزایای تیکنر با سازه فلزی

  • دسترسی راحت تر و کامل به تمام محوطه زیر تیکنر که این امر سبب می شود تغییرات و جابجائی پمپ های زیر تیکنر بسیار آسان و بدون مشکل انجام گیرد و ماشین آلات توانائی ورود به محدوده زیر تیکنر را داشته باشند.
  • ارزش ریالی متریال در صورت بلا استفاده شدن تیکنر، به هر دلیلی که این ارزش شامل ستون ها و تقویتی ها و ورق هاست که قابل استفاده مجدد می باشند.
تیکنر فلزی 18 متری
  • زیبائی ظاهری و رنگ پذیری سازه و بدنه تیکنر فلزی
  • در صورت طراحی پیچیده شکل پذیری سازه فلزی بهتر است.
  • مقاومت به زلزله بیشتر در سازه های فلزی نسبت به بتنی
  • قابلیت اتصال و یکپارچه سازی راحت تر با مابقی اجزای فلزی از قبیل پل درایو تیکنر، پله ها و سیستم فولکولانت، دریچه دیافراگمی و …

معایب تیکنر با سازه فلزی

  • هزینه اولیه و سرمایه مورد نیاز بالاتر
  • زمان اجرای بیشتر نسبت به سازه بتنی
  • احتمال زنگ زدگی و پوسیدگی آهن آلات در گذشت زمان و نیاز به اجرای مجدد رنگ آمیزی

با توجه به مزایا و معایب هر کدام از روش ها، امکان ساخت و اجرای تیکنر به شیوه ترکیبی از بتن و فلز وجود دارد. از تخصص و تجربیات نیروهای فنی و اجرایی شرکت صدرا تجهیز مهرگان، اجرای تیکنرها به هر سه روش ممکن است. اجرای سیستم ترکیبی  به این صورت است که ابتدا کف تیکنر کاملا به صورت بتنی اجرا می شود و دیواره های بدنه پس از آماده شدن بر روی کف آماده شده، نصب می گردد و یا حتی الامکان، اجرای ستون های سازه به صورت یکپارچه با فندانسیون وجود دارد، که در این حالت مخزن تیکنر به صورت کاملا فلزی  اجرا و یا نصب می گردد. اجرا به این نحو از نظر زمان و هزینه  تقریبا با سازه تماما بتنی برابری می کند و برخی مزایای هر دو بخش از جمله حفظ ورق آلات بدنه که ضایعات آن هم  ارزش ریالی دارد و عمر بالای سازه به واسطه سازه بتنی را داراست.

در انتها لازم به ذکر است که شرکت صدرا تجهیز مهرگان  آماده اجرای تیکنر به هر سه روش فوق و به صورت کامل شامل درایو مرکزی و پلنت ساخت فولکولانت و پل و پله ها و … می باشد که می توانید در صفحه مربوط به محصول تیکنر مشخصات و اطلاعات فنی آنها را مشاهد کنید و جهت مشاوره و بررسی های بیشتر در مورد تیکنر و فرآیند آبگیری از طریق روش های ارائه شده در صفحه تماس با ما، با شرکت صدرا تجهیز مهرگان، سازنده تیکنر و دیگر تجهیزات کارخانجات فرآوری در ارتباط باشید.

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید